MCL has published a joint paper with the Max Plank Institute for Iron Research on zinc embrittlement in high-strength steels that occurs at the atomic level.
While Max Plank Institute mapped the atomic structures of zinc embrittlement using high-resolution experimental methods and determined the chemistry locally, MCL utilized supercomputer modeling to explain the observed phenomena using density functional theory and microstructure models. The combination of experiments and simulation now allows to better understand the background of zinc embrittlement in steel as well as to take countermeasures to counteract the embrittlement.
The findings are primarily relevant to the processing of automotive bodies, but can also be transferred to the embrittlement of solders in the microelectronics sector and the hydrogen embrittlement of pressure vessels and pipes.
The title of the high impact factor paper (32) is "Interstitial Segregation has the Potential to Mitigate Liquid Metal Embrittlement in Iron" and was written by Ali Ahmadian, Daniel Scheiber, Xuyang Zhou, Baptiste Gault, Lorenz Romaner, Reza D. Kamachali, Werner Ecker, Gerhard Dehm, Christian H. Liebscher. The full paper can be read on: lnkd.in/dgiJSQ4q
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Erfolgreiches Paper in Journal „Advanced Materials“ veröffentlicht
Das MCL hat gemeinsam mit dem Max-Plank-Institut für Eisenforschung ein Paper über die Zinkversprödung in hochfesten Stählen, die sich auf atomarer Ebene abspielt veröffentlicht.
Während das Max-Plank-Institut die atomaren Strukturen der Zinkversprödung mittels hochaufgelöster experimenteller Methoden abgebildet und lokal die Chemie bestimmt hat, machte das MCL die beobachteten Phänomene durch die Modellierungen auf Supercomputern mit Hilfe der Dichtefunktionaltheorie und Mikrostrukturmodellen erklärbar. Die Kombination von Experimenten und Simulation erlaubt es nun die Hintergründe der Zinkversprödung in Stahl besser zu verstehen sowie Gegenmaßnahmen zu treffen um der Versprödung entgegenzuwirken.
Die Erkenntnisse sind in erster Linie relevant für die Verarbeitung von Automobilkarosserien, können aber auch übertragen werden auf die Versprödung von Loten im Mikroelektronikbereich sowie der Wasserstoffversprödung von Druckbehältern und Rohren.
Der Titel des Papers mit hohem Impact Factor (32) lautet “Interstitial Segregation has the Potential to Mitigate Liquid Metal Embrittlement in Iron” und wurde von Ali Ahmadian, Daniel Scheiber, Xuyang Zhou, Baptiste Gault, Lorenz Romaner, Reza D. Kamachali, Werner Ecker, Gerhard Dehm und Christian H. Liebscher geschrieben. Es kann auf folgender Seite gelesen werden: lnkd.in/dgiJSQ4q